Організація оповіщення про надзвичайну ситуацію:
вивчаємо документ за 5 хвилин
Які є системи оповіщення
За рівнями системи оповіщення поділяються на:
- загальнодержавну автоматизовану систему централізованого оповіщення;
- територіальні автоматизовані системи централізованого оповіщення;
- місцеві автоматизовані системи централізованого оповіщення;
- спеціальні, локальні та об’єктові системи оповіщення.
На об’єктах із масовим перебуванням людей, в інтернатних закладах (для дітей) створюють і функціонують об’єктові системи оповіщення.
Об’єктові системи оповіщення забезпечують оповіщення керівників та інших працівників об’єкта, осіб, які постійно або тимчасово перебувають на території об’єкта або в його охоронних зонах, про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій.
До складу об’єктової системи оповіщення входять спеціалізовані технічні засоби запобігання та інформування населення в місцях масового перебування людей та інші технічні засоби оповіщення.
Які є канали оповіщення
Між об’єктом, де функціонує, зокрема, об’єктова система оповіщення, та оперативно-черговою (черговою) службою місцевих органів виконавчої влади (органів місцевого самоврядування) керівник об’єкта організовує безпосередній телефонний зв’язок.
Керівники зобов’язані встановлювати в установах, місцях масового перебування людей сигнально-гучномовні пристрої, електронні інформаційні табло, а також у службових і виробничих приміщеннях (у тому числі в навчальних та інтернатних закладах, закладах охорони здоров’я, пенітенціарних установах, на підприємствах, в установах і організаціях, що надають послуги особам з інвалідністю та іншим маломобільним групам населення, або за місцем роботи зазначених осіб) — радіотрансляційні точки для передачі інформації з питань цивільного захисту.
Сигнали, повідомлення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій до населення, а також інформацію доводять через:
- Національну суспільну телерадіокомпанію України, державні та публічні телерадіокомпанії, комунальні, громадські та інші телерадіоорганізації незалежно від форми власності з використанням їх телемереж та мереж ефірного радіомовлення (із супроводженням інформації жестовою мовою та/або субтитруванням, якщо вона є голосовою, й аудіокоментуванням, якщо вона є візуальною);
- операторів телекомунікацій із залученням телекомунікаційних мереж загального користування: телефонний зв’язок, текстові повідомлення;
- інтернет-ресурси: сайти, соціальні мережі.
Щоб передати сигнал і повідомлення оповіщення, використовують сигнально-гучномовні пристрої, у тому числі встановлені на транспортних засобах, що залучають для оповіщення, електронні інформаційні табло, електросирени та інші технічні засоби.
Щоб привернути увагу перед доведенням інформації до населення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайної ситуації, передають попереджувальний сигнал «Увага всім», а саме: уривчасте звучання електросирен, часті гудки транспорту, зокрема у запису мережами радіомовлення та через вуличні гучномовні пристрої.
Тривалість попереджувального сигналу — три-п’ять хвилин.
Хто приймає рішення про оповіщення
На місцевому рівні — голови місцевих держадміністрацій або органів місцевого самоврядування, на об’єктовому — керівники об’єктів.
Оповіщення здійснюють на рівні:
- місцевому — чергові служби місцевих органів виконавчої влади (органів місцевого самоврядування);
- об’єктовому — диспетчерські (чергові) служби об’єктів, на яких створено спеціальні, локальні та об’єктові системи оповіщення.
Рішення про оповіщення приймають на підставі:
- повідомлення про фактичну обстановку, що склалася у зоні можливого виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій;
- результатів аналізу прогнозованих даних, стану небезпеки природно-техногенного характеру у регіоні, що вимагають негайного проведення заходів для захисту населення і територій;
- пропозицій органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування та керівників об’єктів, на території яких є загроза виникнення або виникла надзвичайна ситуація.
Який алгоритм оповіщення
1. У разі загрози виникнення або виникнення надзвичайної ситуації на об’єкті диспетчерська служба об’єкта інформує про це керівника об’єкта.
2. Керівник об’єкта приймає рішення про оповіщення персоналу об’єкта і населення, яке перебуває у прогнозованій зоні можливого ураження, та дає завдання щодо запуску об’єктової (локальної) системи оповіщення.
3. Диспетчерська служба об’єкта запускає об’єктову (локальну) систему оповіщення та разом з посадовою особою відомчого радіотрансляційного вузла оповіщує персонал об’єкта, населення, яке перебуває у прогнозованій зоні можливого ураження, а також інформує про загрозу виникнення або виникнення надзвичайної ситуації відповідний місцевий орган виконавчої влади (орган місцевого самоврядування) та підрозділи територіальних органів Національної поліції та ДСНС за місцезнаходженням об’єкта.
Оповіщення осіб з фізичними, психічними, інтелектуальними і сенсорними порушеннями та інших маломобільних груп населення (осіб, які їх супроводжують) організовує місцевий орган виконавчої влади (орган місцевого самоврядування), власники об’єктів з масовим перебуванням людей та керівники підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності, де працюють або можуть перебувати зазначені особи. Для оповіщення зазначених груп населення необхідно передбачити застосування технічних засобів, що враховують диференціацію за видами обмеження життєдіяльності людей з інвалідністю (звукові маяки, світлозвукові сповіщувачі, засоби аудіокоментування, субтитрування, сурдоперекладу, розсилки текстових повідомлень, інші відповідні засоби).
Хто контролює стан апаратури і технічних засобів оповіщення
Керівники органів виконавчої влади (органів місцевого самоврядування), підприємств, установ і організацій, де встановлено апаратуру та технічні засоби оповіщення, технічні засоби телекомунікацій, забезпечують їх збереження, а також виконання відповідними оперативно-черговими (черговими, диспетчерськими) службами інструкцій із застосування зазначеної апаратури і технічних засобів.
Підприємства (оператори телекомунікацій), з якими укладено договір про експлуатаційно-технічне обслуговування:
- про виявлені несправності інформують відповідальних посадових осіб органів виконавчої влади (органів місцевого самоврядування), підприємств (установ, організацій), де встановлено зазначену апаратуру і технічні засоби;
- контролюють роботу апаратури і технічних засобів оповіщення та технічних засобів телекомунікацій;
- здійснюють заходи щодо усунення несправностей.
Контроль за станом готовності спеціальних, локальних та об’єктових систем оповіщення, а також проведення їх технічних перевірок організовує керівник об’єкта, на якому встановлені ці системи.
|